Op dit moment doen wij het uitlijnen bij een partner, je kunt er dus niet op wachten. Heb je nieuwe autobanden nodig en moet de auto uitgelijnd worden?, dan halen en brengen wij je auto indien gewenst op afspraak (binnen de grenzen van Haarlem).  Zodra wij weer zelf kunnen uitlijnen zullen wij dit direct op de site vermelden.

Wat is je auto uitlijnen?

Een auto uitlijnen wil zeggen dat de wielophanging weer wordt afgesteld volgens de fabrieksspecificaties, of zo goed als mogelijk daar in de buurt. Ook is het mogelijk om een auto te uitlijnen naar de wensen van de klant, bijvoorbeeld ten behoeve van racerij of ivm met een altijd zware beladen auto.

Wanneer je auto uitlijnen?

Een auto uitlijnen moet gebeuren na elke reparatie en of aanpassing aan de wielophanging van je auto.
Denk hierbij aan stuurkogel, fuseekogel, draagarm, schokdemper, fusee, wiellager en bijvoorbeeld na het verlagen van een auto.

Vertelt jouw monteur, na zo’n reparatie, dat controle en eventueel bijstellen van de uitlijning niet nodig is?….Dan weet je zeker dat je niet met een specialist te maken hebt. Ze zeggen vaak 2 dingen; 1 Ik ben niet aan de stuurkogel geweest, 2.  ik heb even gereden en het stuur staat recht.

Punt 1. Alle ophangingsdelen zitten aan elkaar vast, en daarmee zijn ze (in)direct verbonden met de stuurkogel. En uitlijning is meer dan een stuurkogel verstellen en daarmee de sporing stellen. Wielvlucht, askanteling allemaal zaken die aan elkaar vast zitten en dus met elkaar te maken hebben. Uitlijnen is graden en minuten werk, kleinere afstanden dan millimeters, en dus heel nauwkeurig en specialistisch werk.

Punt 2. Het stuur staat ook recht met 2 voorwielen die beide teveel uitspoor of toespoor hebben, een recht stuur zegt niets. Een auto hoeft ook niet naar 1 kant te trekken, 2 wielen met teveel uitspoor compenseren elkaar prima, de auto rijd gewoon rechtdoor, maar een tijd later heeft je auto wel twee scheef versleten banden. Het probleem is vaak, onvoldoende kennis en meestal zelf de apparatuur niet in huis.

Op dit moment heb ik de apparatuur ook niet in huis (ruimtegebrek) maar ik verzorg de uitlijning via een collega, of ik stuur mijn klant in ieder geval naar een collega.

Dus reparatie aan ophanging gedaan = auto uitlijnen!

Wanneer nog meer uitlijnen?

Naast uitlijnen na een reparatie aan de wielophanging, moet de auto dus ook uitgelijnd worden als uw banden aan een zijde meer slijten, de auto naar links of rechts trekt en als het stuur scheef in de auto staat terwijl je recht door rijdt.
Als je ergens tegenaan bent gereden, overheen bent gereden of in bijvoorbeeld in een kuil bent gereden is het raadzaam de uitlijning van je auto te laten controleren en of bijstellen.

Je hoeft een kleine verandering namelijk niet meteen te merken, maar pas na een half jaar, als dan “opeens” de banden scheef afgesleten zijn.
Een controle of eventuele afstelling is veel goedkoper dan een set banden!
Er wordt nog wel eens aangeraden elk jaar de uitlijning te laten controleren, dat is overdreven en zeker niet nodig.

Ook de auto uitlijnen na montage nieuwe banden, moet altijd wordt er wel gezegd. Ook daar ben ik het niet mee eens, het is per auto verschillend. Ik kijk naar de banden, de ophanging en historie en doe dan advies.

Uitlijnen

auto uitlijnen bij bandenservice Haarlem